Zbiorniki

do oleju napędowego, adBlue, itp.

Dystrybutory

do paliwa

Agregaty

prądotwórcze

Oprogramowanie

Instalacje i wdrożenia systemów do zarządzania stacją paliw

Vademecum dla przedsiębiorcy i rolnika

W ostatnich miesiąca nastąpiły zmiany związane z tankowaniem oleju napędowego z autocystern. Przepisy jasno zabraniały tankowania zbiorników niewiadomego pochodzenia oraz tankowania bezpośrednio do pojazdów znajdujących się poza terenem stacji paliw.

Liczne kontrole i wysokie kary spowodowały, iż świadomi dystrybutorzy paliw co raz częściej odmawiają sprzedaży oleju napędowego na dawnych zasadach. Niestety z karami muszą także liczyć się osoby przechowujące paliwo np. w beczkach czy w popularnych mauzerach.

Przewóz oleju napędowego w pojeździe jest także regulowany przepisami. Jako osoba prywatna możemy przewozić w samochodzie maksymalnie 240 litrów oleju napędowego, ale w kanistrach o pojemności do 60 l. Gdy prowadzimy działalność gospodarczą, a przewóz oleju napędowego jest traktowany jako pomocniczy to możemy wieźć do 1000 l. - ale tylko w zbiorniku atestowanym i odebranym przez Transportowy Dozór Techniczny. W przypadku benzyny możemy wieźć do 333 l. Trzeba także podkreślić, iż stosowane w transporcie opakowanie musi mieć odpowiednie atesty i dopuszczenia, czyli jeśli podczas kontroli przewozimy benzynę np. w 5 l. butelce po wodzie czy beczce po kapuście liczmy się z mandatem.

Większość właścicieli firm transportowych i rolników już dawno sprawdziła jak dużo można zaoszczędzić posiadając własny zbiornik na olej napędowy z układem dystrybucyjnym. Różnica w cenie jednego litra, między stacją paliw a olejem przywiezionym przez autocysternę sięga kilkudziesięciu groszy. Zakładając, iż samochody w firmie zużywają miesięcznie 5.000 l. oleju a różnicę w cenie przyjmiemy na poziomie tylko 15 groszy na litrze - to w skali roku zaoszczędzimy 9 tys. zł. Ale to nie koniec oszczędności: jadąc na z parkingu na stację paliw kierowca jest w pracy i za ten czas pracodawca musi zapłacić. Przyjmijmy, iż samochód musi pokonać 4 km aby dojechać na stację paliw i zajmuje to 30 minut, a taką czynność wykonuje sześć razy w miesiącu: pracodawca musi rocznie zapłacić za 36 godziny czasu pracy i 288 km przejazdu samochodu, czyli przykładowo 36 godzin x tylko 13 zł = 468 zł, 288 km x 3,00 zł = 864 zł. Reasumując w skali roku zbiornik się zwraca z nawiązką i w kolejnych latach zarabia i to dużo. Wiele firm oferuje na wynajem za symboliczne 100 zł miesięcznie swoje zbiorniki w zamian za podpisanie umowy lojalnościowej na wyłączność tankowania ale czy to rozwiązanie jest korzystne mając powyższe wyliczenia w pamięci?
W przypadku rolników, czy też firm zużywających zdecydowanie mniej oleju napędowego oszczędności będą mniejsze ale nadal bardzo korzystne. Można zakupić tańszy zbiornik o pojemności 1500 czy 2500 l. lub porozumieć się z sąsiadami i negocjować niższą cenę paliwa do wspólnego zbiornika.

Posiadanie własnego zbiornika na olej napędowy wiąże się ze spełnieniem kilku prostych wymagań:
- zbiornik musi posiadać oznakowanie przeciwpożarowe oraz gaśnicę 12 kg,
- musi być posadowiony stabilnej, równej powierzchni, wykonanej z materiału niepalnego,
- należy zachować odległości 10 m - od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej oraz 5 m - od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej,
- nawierzchnia miejsca tankowania podjazdów powinna być równa, wykonana z materiałów niepalnych, szczelna i zmywalna,
- zabronione jest umieszczanie zbiornika w garażach oraz w innych pomieszczeniach wewnątrz budynków,
- zbiornik należy zgłosić organowi ochrony środowiska (np. Starostwo Powiatowe) jako instalację wymagającą zgłoszenia, z której emisja nie wymaga pozwolenia. Jest to proste, jednorazowe zgłoszenie w formie pisemnej wraz z opłatą urzędową,
- zbiorniki do pojemności 2500 l. włącznie, objęte są formą dozoru technicznego uproszczonego, dzięki czemu do urządzeń tego typu nie wydaje się decyzji zezwalającej na jego eksploatację, nie zgłaszamy zbiornika do UDT ale musimy posiadać do zbiornika stosowną dokumentację,
-zbiorniki o pojemności powyżej 2500 l. do 15.000 l. objęte są formą dozoru technicznego ograniczoną. Taki zbiornik należy zgłosić w lokalnej jednostce UDT wysyłając wniosek i załączając dwa komplety dokumentacji technicznej i badania odbiorcze (dostarcza producent). Obecnie nie ma rocznych opłat za dozór UDT, płacimy jedynie za wizytę inspektora, która jest najczęściej co 2 lata. Nie należy bać się UDT, zakres badań okresowych sprowadza się w skrócie do wizualnej oceny stanu zbiornika oraz potwierdzenia jego sprawności.

Na rynku jest kilku producentów zbiorników plastikowych do oleju napędowego. Nie wszystkie zbiorniki będą spełniały oczekiwania, a użyte materiały i jakość wykonania mogą przysporzyć wielu problemów. Komponenty słabej jakości, najczęściej z Chin wyglądają zazwyczaj dobrze i pozwalają producentowi obniżyć cenę zbiornika o kilkaset złotych. Każdy producent daje gwarancję, ale nie każdy może dotrzymać jej warunków lub zmusza do dwutygodniowego czekania na naprawę. Po okresie gwarancyjnym często pojawiają się problemy z zakupem części zamiennych np. do pompy lub części eksploatacyjnych - takich jak filtry czy uszczelnienia. Każdy z nas oczekuje urządzenia wysokiej jakości za rozsądną cenę oraz szybkiego dostępu do wszystkich części zamiennych i fachowego serwisu.

To wszystko możecie mieć wybierając produkty polskiego producenta JFC, a kupując je u lokalnego przedstawiciela firmy Berater.

Ważne cechy zbiorników:
- dwupłaszczowe z pełną wymaganą dokumentacją,
- po kilku latach zbiorniki nie odkształcają się pod wpływem temperatury, zamknięcia są w nienagannym stanie, wysoka odporność udarowa zbiornika w niskich temperaturach,
- zbiorniki posiadają dużą dodatkowa skrzynkę na armaturę, która bezproblemowo pozwala na zwijanie węża,
- skrzynka jest oddzielnym elementem, nie łączy się ze zbiornikiem i w razie spływania resztek z węża i pistoletu (a dzieje się to zawsze) paliwa nie spływają do przestrzeni międzypłaszczowej i nie wzbudzają czujnika wycieku,
- układ monitorowania stanu magazynowego ma wyświetlacz bezpośrednio na zbiorniku (ułatwia tankowanie) oraz na zdalnym ekranie np. w biurze,
- pompa żeliwna ma wydajność ponad 70 l/min,
- grubość płaszcza zbiornika zewnętrznego jest największa wśród oferowanych na rynku zbiorników. Nie wymaga stosowania wzmacniających styropianowych przegród jak u konkurencji. Wysoka odporność na uderzenia, ścianki są grubsze a przez to odporniejsze na uszkodzenia i trwalsze,
- jest zastosowany w układzie filtr z wielorazowym wkładem ze stali kwasoodpornej. Obniża on znacznie koszty eksploatacji zbiornika. Zanieczyszczony filtr można łatwo wymontować, wyczyścić i zamontować ponownie. Ważne jest to w zimie, gdy parafina blokuje filtry tradycyjne,
- w standardzie jest włoski licznik Piusi K600 z wyświetlaczem. Licznik zębatkowy, bardzo dokładny, odporny na niekorzystne warunki atmosferyczne, produkowany od wielu lat, uważany za wzorcowy. Nie jest to licznik turbinowy, który jest podatny na zmiany lepkości i temperatury paliwa,
- pompa żeliwna ma wydajność ponad 70 l/min, wszystkie części zamienne są wymienialne i dostępne "od ręki". Pompa jest wyposażona w zawór bay pass, który skutecznie obniża ciśnienie podczas pracy bez wydawania paliwa. Dodatkowo pompa posiada drugi przewód powrotny zapobiegający nadmiernemu wzrostowi ciśnienia podczas upalnych dni - zwiększa to żywotność układu i zapobiega wyciekom spowodowanym rozszerzalnością oleju napędowego w podwyższonej temperaturze. Ułatwia także odpowietrzenie układu po tankowaniu pustego zbiornika,
- wąż wydawczy paliwa jest wysokiej jakości produktem renomowanej europejskiej firmy Semperit, ma długość aż 6 metrów.
- pistolet Piusi z systemem rozłączania w wypadku przelania zbiornika,
- dwa zamki na kluczyk na skrzynce z armaturą,
- zamykana klapa na pokrywie tankowania zbiornika,
- na rurociągu ssącym jest zamontowany dodatkowy zawór kulowy, który umożliwi bezproblemowe czyszczenie filtra paliwa oraz zabezpiecza układ przed wyciekiem podczas awarii,
- rurociąg ssący jest zakończony zaworem zwrotnym ze stalowym sitem. Zawór zapobiega cofaniu się paliwa dzięki czemu pompa nie pracuje "na sucho" i nie cofa się paliwo do zbiornika,
- 10 lat gwarancji na zbiornik, 2 lata na armaturę z wyłączeniem pistoletu,
- każdy zbiornik posiada poświadczenie wytwórcy zgodności z obowiązującymi normami oraz protokół Urzędu Dozoru Technicznego. Dołączamy także opinie przydatną w razie kontroli Straży Pożarnej oraz Ochrony Środowiska,
- producent zbiorników jest zlokalizowany 90 km od Ostrołęki, posiada własny serwis mobilny co gwarantuje szybką obsługę serwisową,
- stosunek ceny do jakości jest najlepszy na rynku,
- firma jest zawsze w stanie obniżyć cenę oferowanych produktów, ale dzieje się to kosztem jakości zastosowanych komponentów, dlatego uważa się to za ostateczność i firma czyni to niechętnie,
- uważając produkty za wiodące na rynku firma nie jest w stanie konkurować ceną z popularnymi produktami niszowymi,
- oferowane zbiorniki są gotowe do odbioru w Ostrołęce, ul. Graniczna 10,
- w ciągłej sprzedaży wszystkie części do oferowanych produktów

Firma posiada także na magazynie zbiorniki stalowe naziemne o pojemności od 20 tys. do 50 tys. litrów także używane z pełną dokumentacją UDT.

- Nie jesteśmy sklepem wirtualnym, w naszym magazynie zawsze znajdziesz kilka typów pomp, liczników, filtrów, węży i innych akcesoriów do paliwa. Możesz zobaczyć dystrybutor z systemem tankowania na karty i program do rozliczeń tankowania. Zajmujemy się budową, modernizacją i utrzymaniem ruchu na stacjach paliw - informuje Berater.

Jesteśmy przekonani że spełnimy Państwa oczekiwania jakościowe i cenowe. Zapraszamy do kontaktu.